 |
Forum studentów rolnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego - IV rok 2010/2011
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wrobelek
Studenciak
Dołączył: 20 Paź 2007
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Wto 22:59, 25 Maj 2010 Temat postu: wykłady na egz |
|
|
Wykład 3
Aspekty zarzadzania:
a)koncepcyjno- funkcjonalny jest koncepcja zarza. Przypływe dobr i usług oraz inf wyznaczenie metod, funkcji planowania, sterowania, orgazniz., i kontroli oparty na zintegrowanym i systemowym pojmowaniu tych przypływów. b)przedmiotowo- strukturalny można go traktowac jako zintegrowany proces przypływu towarów indor oraz….. c)efektywnościowy obszar można uznac jako pewna orientacje i determinacje wzrostu efektywności zainteresowaną na oferowanie klientom właściwego serwisu.
Fazy podejścia systemowego w dział logistycznej:
FazaI analiza sytuacji log oraz zadan i determinacji. Polega na ocenie rzeczywistych i potencjalnych osiągnięć, dośw. Lod.- analiza kosztów logi.- weryfikowanie czynników determinujących zakres i efektywnych działań log. fazaII kształtowanie całkowitego systemu logistycznego –kreowanie wyspecjalizowanego systemu i subsystemó1) log w przeds.- skoordynowanie kształtowania struktury systemu logist. Faza IIIpowiazanie systemu i subsystemow logistycznych z innymi sibstytami w przeds. Subsystem- zbiór zjawisk funkcjonujących wew. Podmiotów gosp. Których …...o korzyściach lub stratach tych podmiotów –tworzenie trwałych powiązań instrumentów koordynacyjnych – specyficzne w danej sytuacji działania dostawcze przeds. fazaIV…..-wybór właściwego momentu wdrazania- wybór sposobu i zakresu wdrażania –trwałe wkomponowanie log w strukture organizacyjna przeds.
Modele sieciowe:
- graf obiekt rozważeń, krawędzie grafu obrazuje ralacje miedzy obiektami
-siec
-przypływ
- maksymalny przypływ sieci
-zadania transportu
Nowoczesne założenia log.
-zasada koncesja myślenia i działania
-zintegrowany system i procesy podejmowania decyzji związanych z zarzadzaniem fizycznym obiegiem towarów i informacji
-skoordynowana zintegrowana funkcja przeds.
-koncepcja kreowania i dostarczania nowych wartości i użyteczności rynkowych dla klientów w procesie dostaw towarów
-działalnośc zorientowana na racjonalnym wykorzystaniu i kreowaniu potencjału efektywności i wzrostu konkurencyjności
-koncesja stymulowania realizacji celów przeds(marketingu)
koncesja i funkcja orgazniz. Przeds.
Determinanty rozwoju i wzrost zanczenia log.
Czynniki wywołujących oraz stymulujących wzrost zanczenia Nowicz koncesji lod zaliczamy:
-zmiane rynku z producenta na rynek nabywcy
-wzrost stopnia zróżnicowania rynku
-nasilajacasie konkurencja w zakresie poziomu i jakości usług…….
-wysokie koszty dystrybucji (koszty związane z fizycznym obiegiem towarów)
-skrocenie cyklu zycia produktu
-tendencje do koncentracji w handlu tworzenie i rozwoj nowych kanałow zbytu
-integracja procesów gospo i procesów decyzyjnych
-rozwój terio systemów
integracje informacji, rozwój i rozmieszczenie skali zastosowania nowoczesnych technik ilościowych(komputer)
-wzrost przedsiębiorczości i innowacyjności w działalności gospodarczej
-rozwój i coraz szersze stosowanie rynkowo zorientowanego zarzadzania przeds. Procesami gospodarczymi
-rozwój strategii integracji zorientowanych na wzrost wykorzystania i kreowania potencjału efektó2) i wartości
Płaszczyzny na których rozpatrujemy system log:
-przestrzenne(akceptują się w tym obszarze połączenia elementów systemu i przepływu strumieni towarów)
-informacyjne
-organizacyjne
Wykład 4
Transport
System trans.- jest ogniwem który łączy kientów firmy, dostawców, surowców, zakłady produkcyjne, magaz, członków kanału dystrybucji czyli stałe miejsca w log. Łańcuchu dostaw
Rola trans. W log
Transport umożliwia przypływ towarów pomiedzy ustalonymi miejscami wypełnia w ten sposób lukę, czyli…………….
Usługodawstwa trans który świadczy na rzecz firmy taka usługe ma decedyjacy wpływ na sprawnośc funkcjonowania należącej do niej ……………….
Niezależność gałęzi trans. I poziom zapasu bezpieczeństwa determinuja:
- poziom zapasów w magaz.
-czas i koszty komunikacji z przewoźnikiem
-wykorzystanie sprzętu do manipulacji materiałami i pracy
Wybór przewoźnika proces 2 etapowy:
etap I polega na wybraniu przez firme gałęzi trans. No kolejowego, drogowego, lotniczego, rurociagoowego.
etapII wybór przewoźnika w ramach …………
Determinanty wyboru przewoźnika:
- koszty trans
-czas przewozu i jego niezależności
-koszty zapasów i koszty ich wyczerpania zróżnicowane oferty produkcyjne
-zdolnosc przewozowa i dostępność przestrzenna zabezpieczenie towarów
Skala ważności kryteriów wyboru przewoźnika :
-niezawodnosc lub regularność czasu przewozu
-stawi przewozowe lub koszty trans. W trybie ‘’od drzwi do drzwi”
-łaczny czas przewozu
-gotowośc przewoźnika do negocjonowania, wysokośc stawek przewozowych
-dostepnośc sprzętu
-stabilonśc finansowa przeds
-czestotliwosc obsługi
-usługi bezpośredniego odbioru i dostwy przesyłek
-utrata lub uszkodzenia przesyłki
-przygotowanie przesyłki
-kwalifikacje ……operacyjnego
-monitorowanie przesyłki
Transpot intermodalny polega na wykorzystani dwóch lub większej liczby przewozników z rożnych gałęzi trans. W celu dostarczenia przesyłki np. przewozy przyczep samochodowych na platformach kolejowych.
Zalety
-maksymalnie wykorzystac głowne zalety
-zmniejszyc w jak największym stopniu wady śr. Transp
Transpot podstawowy czynnik kształtujący koszty log łańcucha dostaw. Trans łaczy producenta z konsumentem a jakość oferowanej obsługi transzo……..
Trans.kolejowy zalety:
-zdolnośc do przewozów masowych
-niskie stawki przewozowe przy dostawach na średnie i duże odległości
-rozległa siec połączeń kolejowych dobrze dostosowana do lokalizacji głownych rynków zaopatrzenia w zbyty
-duza daostepnosc przestrzenna
-korzystna oferta z punktu widzenia czas transzo
-specjalistyczny tabor przystosowany do przewozów ładunków o zróżnicowanej płatniości transp.
-możliwośc dowozu do przewoźników innych gałęzi trans.
-relatywnie niższe bezpieczeństwo przewozu ładunków wrażliwych nna wstrzasy…….
Trans samochodowy zalety
-najlepsza dostępność przestrzenna
-najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg
-bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czasu trans
-specjalistyczny tabor przystosowany do zróżnicowanej podatności transportowej
-wyskoie koszty przemieszczania
najlepsze mzoliwosc dowozu do……………..
Trans.morski:
-zdolnosc do masowych przewozów
-swiatowy zasieg obsługiwanych szalków przewozowych
-najtanszy na duze odległości
Wady:- niewieka prędkość eksploatacyjna statkow
-niska czestotliowosc
-punktualnośc połączeń morskich
-niskie bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgotnośc, dłużej trwającego czasu dostwa czy przeładunki .
Koniecznośc wykorzystania usług dowozowo- odwozowych
Trans wodny śródlądowy
-zdolnosc do masowych przewozów ładunków w niskiej wartości
-nieskie ceny przewozowe
Wady:
-długi czas dostawy
-słaba dostępność przestrzenna
-niskie bezpiecz. Ładunków wrażliwych na wilgotność,dłużej trwajacy czas dostawy….
Transp. Przesyłowy
-zdolosc do masowego przesył produktów płynnych i gazowych
-niskie koszty przemieszczania
- bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czas trans. I bardzo duzej…………
Trans lotniczy
-zdolnosc do przewozu relatywnie niewielkich partii produktów o specyficznej podatności naturalnej, technicznej i ekonomicznej
-najkorzystniejsza oferta czasowa na dłuższych trasach
-bardzo wysokie bezpieczeństwo
Nie wiem czy jest wszytko wiec jeśli czegoś brakuje to dopiszcie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madzia_s
dr wszechwiedzący
Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 213
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Tarnogród
|
Wysłany: Śro 11:51, 26 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
wysłałm materiały na pocztę jakie dostałam od koleżanki z IV roku, może coś się przyda
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
karola04
mgr inż. Rolnik
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: MaLaWa*k/Rzeszowa
|
Wysłany: Czw 15:12, 27 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Wykład 5
Transfer innowacji w zakresie zarządzania
Łańcuch dostaw- można opisać wskazując na cechy tj. strukturę podmiotową, przedmiot przepływu, cele, zakres czynnościowy i obszary współdziałania uczestniczących podmiotów. Łańcuch logistyczny- łańcuch magazynowo- transportowy, który stanowi technologiczne połączenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozów towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji procesów, zamówień i polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha.
W zależności od konfiguracji łańcucha jego ogniwami mogą być różnego rodzaju firmy wydobywcze. Miejsce zajmowane przez firmy wzdłuż tego łańcucha dostaw wynika z podziału pracy na kolejnych etapach: produkcji, sprzedaży,… Ważnym ogniwem łańcucha dostaw są również pełniące funkcje usługową przedsiębiorstwa: firmy logistyczne i transportowo-spedycyjne, firmy brokerskie, zakłady… Zintegrowane zarządzanie sekwencjami przepływów logistycznych, przetwarzaniem i czynnościami związanymi z obsługą-od dostawców do ostatecznego klienta- niezbędny do wytworzenia produktów w sposób efektywny i sprawny. Firmy funkcjonujące w obrębie łańcucha powinny oferować także szeroki pakiet usług m.in.: przyjmowanie i obsługa realizacji zamówień, obsługa finansowa transakcji, doradztwo logistyczne, kształtowanie i kontrola zapasów, monitorowanie ruchu przesyłek i bieżące informacje partnerów o miejscu ich pobytu. ECR- podstawowym celem tej koncepcji jest zbudowanie efektywnego kosztowo systemu opartego na partnerskich relacjach między dostawcami, dystrybutorami i sprzedawcami, zorientowanego na max zadowolenie klienta. Pozytywne aspekty koncepcji efektywnej obsługi klienta(ECR): * dokładny i szybki przepływ informacji, wspierający i podnoszący efektywność procesów marketingowych, logistycznych i produkcyjnych, *pełne zaangażowanie liderów poszczególnych ogniw łańcucha i osiąganie korzyści w związku z zawarciem aliansów strategicznych, *maksymalizacja wartości dla konsumentów- dostarczanie doskonałych…, *maksymalizacja procesów dodających wartości, towarzyszących przepływom produktów w łańcuchach dostaw, *stosowanie przez przedsiębiorstwa wspólnego i spójnego systemu kontroli i oceny podejmowanych działań Na podstawowe procesy ECR składają się: *efektywne wprowadzenie nowego towaru(w celu utrzymania odpowiedniej atrakcyjności danej kategorii produktu i zwiększenia sprzedaży), *efektywna promocja(jej zadaniem jest ograniczenie kosztów), *efektywne uzupełnianie zapasów(zapewnienie właściwego produktu…), *efektywne zarządzanie asortymentem sklepowym(zapewnieni odpowiedniej liczby pozycji w danych asortymentowych). Korzyści z wdrożenia ECR:
- DLA KONSUMENTA: świeższe i tańsze produkty, ograniczenie sytuacji niedoborów towarów, zwiększony wybór i komfort zakupów
-DLA POŚREDNIKA: poprawa stosunków handlowych z dostawcami, lepsza orientacja rynku, zwiększenie lojalności konsumenta
-DLA DOSTAWCY: trwałe stosunki handlowe, wzmocnienie pozycji marki, ograniczenie braków w towarach, usprawnieni synchronizacji produktów
Szybka reakcja( Strategia Quich Response)- koncentruje się na wzmocnieniu reagowaniu na potrzeby klientów poprzez:
*awizowanie dostaw i elektroniczną wymianę danych
* technologię komunikacyjną drogą radiową
* systemy informatyczne zarządzania magazynem
Współpraca w sieciach dostaw jest długookresowym związkiem między co najmniej dwoma ogniwami opartymi na wzajemnym zaufaniu i otwartej wymianie informacji, co oznacza dzielenie się zarówno korzyściami jak i ryzykiem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ania88
Mały bajerant
Dołączył: 09 Paź 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pią 21:51, 28 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Wykład 1
Zadaniem logistyki jest dostawa produktu do miejsca przeznaczenia zgodnie zzamówieniem dostarczenie własciwego produktu w odpowiednim stanie i właściwym czasie ważne jest aby ten prcoces odbywał się przy minimalnych kosztach .
Logistyka (Etymologia słowa lodistyka)Logos lub logicos- sztuka ,nauka.Logistyka :to proces zarządzania całym łańcuchem dostaw.łańcuch rozpoczynasię od ogniwa produkcji.
Produkcja----Magazyny---Dostawa---Konsument
Łańcuch logistyczny :jako baza logistyki to taki łańcuch magazynowo transportowy ,który stanowi technologiczne połaczenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozu towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji procesów zamówień i polistki zapasów wszystkich odniw tego łańcucha
.Logistyka :to pojęcie ozn zarzadzanie działaniami przemieszczania i skłoadowania które maja ułatwić przepływ produktów z miejsc pochodzenia do miejsc knsumpcji jak również związana z nimi informacją w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po rozsądnych kosztach.
Logistyka :jest terminem opisującym proces planowania realizoania ,kontrolowania sprwanego i efektywnego przepływu informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji.
Istota logistyki: Sprowadza się do integrowania zarządzania z tradycyjnym i nowoczesnymi obszarami produkcji i finansów.
Pojęcie logistyki-było znane w legionach rzymskich ,do nauk wojskowych wprowadził je ok. 1830 roku Natonin de Jomini.W gospodarce niewojskowej termin ten pojawił się w USA w latach 50.
Etapy w rozwoju logistyki:
EtapI:
Zakup:prognozowanie popytu,plaowanie potrzeb,kontrola zapasów
Magazynowanie:manipulaceje transportowe,składowanie ,opakowania,
Dystrybucja:zamówienie klientów,zapasy wyrobów,transport,
Etap 2:
Zarządzanie materiałowe predsiębiorstwa:
Przepływy fiznyczne ,strumienie informacyjno decyzyjne ,sterowanie zapasami
Dystrybucja :Fizyczna ,dystrybucja ako składnik działania marketingowego
Etap 3:
Integracja działań logistycznych w przedsiębiorstwie
Etap 4 mikrologistyka,makrologistyka,mezologistyka,eurologisyka,ligistyka globalna
Kierunki rozwoju logistyki:
1Wzarastavc będzie rola czynnika czasu co spowoduje przyspieszenie przepływu towarów w łańcuchach dostaw,
2Wprowadzenie coraz bardziej sprawnych systemów informatycznych.
3następować będzie koncentracja handlu europejskiego
4zagrozenia ekologiczne będą wpływały na kierunki rozwoju logisyki.
Zdążanie do systemów logistycznych:
Logistyka :dziedzina naukowo badawcza o organizowaniu proc przemieszczania oraz magazynowania surowców i matriałów i wyrobów gotowych w ujęciu sysemowym dążoćych do optymalizaci łańcuchów zaopatrzeniowych.
Kluczowa działalnosc logistyczna:
1Standaryzacja produkótw i usług: 1koreślenie życzeń i potrzeb klienta2Projekt produktu i usług3Prognoza sprzedaży4Zarządzanie jakośćią 5Tworzenie loisycznego syst nformacji.
2Działalnosc transportowa: wybór gałęzi trasy ,wybór technologi prze4wozu,rozkła jazdy ,wyposażenie środków transportu,koszt transportu
3Zarządzanie zapasami:wybór lokalizacji baz,liczba i wielkość magazynów,liczba pozycji asortymentów ,rotacja zapasów,poziom zapasów bezpiecznych
4Proces zamówienia: Wybór liczby dostawców,przyjęcie zamówień,określ form zamówień,przygotowanie zamóweń,realizacja zamówień
5Zaopatrzenie: kierunki dostaw,wielkość zakupów,zródło zakupów,wielkośc powtarzalnych zakupów,częśtotliwośc dostaw
Pomocncza działalnsoć logistyczna:
1.Magazynowanie i obsługa zapasów: wyznaczanie powierzchni magazynowj,rozmieszczenie zapasóww magazynie,wyposażenie magazynów,oznakowaniwe miejsc magazynowych ,kompletacja i dekompozycja
2 Współpraca z produkcją :tworzenie parti dostaw,rodzaj czas przygotoania wysyłek,opakowanie transportowe,dyspozycja ruchem pojazdów,jednostki ładunkowe
3 Systemy informayczne: Gromadzenie i nformacji dobazy danych i bazy wiedzy,tworzenie systemów ewidencji i sprawozadawczośći ,systemy doradcze,systemy eksperckie
Zarządzanie logistyczne skł się: z formułowania strategi ,planowania ,sterowania ikontroli 9odbywający się w sposób efektywny i minimalizujacy globalne koszty)Procesy przepływy:surowców i materiałów,zapasów produkcji w toku i Magazynowania:wyrobó gotowych,odpowidnich inf.
Systemy logistyczne: (to celowo zorganizownane i zintegrowane w obrębi danego układu gospodarczego)Zbudowany jest z:Zinteorwoanego systemu komputerowego ,wspomagania zarzadzania ,przemieszczania,przeładunku ,magazynowania w cyklach zaopatrzeniowych ,kontroling logistyczny,decyzje logistyczn w zakresie strategii gospodarczych.
Trzy rodzaje zarządzania logistycznego:
1 Strategiczne zarządzeanie logistyczne: Ma miejsce w firmie której cel i zakres działań związanych z logistyką wpisane są w strategię przedsiębiorstwa.
2Interfunkcyjne: oznacza że na zarzadzanie składają się współbieznie trzy funkcje:Marketingowa,finansowa,operacyjna
3Interogranizacyjne zarządzanie logistyczne: Ma na celu tworzenie grup przedsiębiorstw (tzw superorganizacji )Grup przedsiębiorstw powiązanych midzy soba ,lojalnych wobec partnera .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
karola04
mgr inż. Rolnik
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: MaLaWa*k/Rzeszowa
|
Wysłany: Pon 12:38, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
nie napisze nikt tego drugiego wykładu, którego brakuje??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
agusia
Studenciak
Dołączył: 02 Lut 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pon 12:54, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
WYKŁAD 2
Dzialania logistyczne- mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport i składowanie.
DYSTRYBUCJA-obejmuje wszystkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych,czasowych,ilościowych i asortymentowych różnic występujących miedzy sfera produkcji a sfera konsumpcji.Obejmuje decyzje i czynności związane z wyborem sposobu udostępniania oferowanych przez firmę usług ich finalnym konsumentom.
Produkt aby spełnić oczekiwania nabywcy musi pokonać odległość,jaka występuje miedzy miejscem jego wytworzenia a miejscem którym będzie możliwa jego sprzedaż.
Charakter odległości:-przestrzenny,-czasowy,-aortymentowy,-ilosciowy wymiar odległości.
Celem dystrybucji-jest stworzenie klientom możliwości zakupu i korzystania z usług w odpowiadającym im miejscu,czasie,warunkach i za odpowiadającą mu cenę.
Funkcje dystrybucji:a)koordynacyjna-zbieranie i przekazywanie informacji o popycie,-zawieranie transakcji kupna-sprzedazy,b)organizacyjna-transport,magazynowanie,przerob handlowy,przekształcenie asortymentu prod.w asortyment handlowy oraz jego dopasowanie do oczekiwan nabywcy,stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia sprzedaży.
Logistyka-zarzadzanie działaniami przemieszczania i skladowania,które maja ułatwić przepływ z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji,jak również związaną z nimi informacją,w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po rozsądnych kosztach.
Kanał dystrybucji-to zespól pośredników, którzy przesuwają(pchają)towary od producenta do konsumenta:a)bezpośrednie(producent-konsument),b)pośrednie:-krotkie,-dlugie.
Wybór kanału dystrybucji:-zorganizowanie nowego kan.dystr,-adaptacja już istniejących kan.dyst,-modyfikacja istniejących kan.dyst.
Etapy przy podejmowaniu decyzji o wyborze kanału dystrybucji:-oczekiwania co do przebiegu procesu dystrybucji,-poznanie przez przeds.mozliwych do zastosowania kanałów dystrybucji,-analiza wszystkich poznanych możliwości,-podjecie decyzji o wyborze.
Analiza poprzedzajaca oczekiwania dotyczące przebiegu procesu dystrybucji obejmuje:-przestrzenne zróżnicowanie klientow,-rodzaj popytu wg częstotliwości dokonywania zakupow i związane z tym wymagania dla poszczególnych uczestników kanałów dyst.i posiadanie odpowiednich magazynow,lokalizacja punktów sprzedazy,-cechy produktu i związane z tym warunki,jakie powinny spełniać kolejne przeds.bedace ogniwami procesu dyst,-rodzaj dyst,jaki będzie zastosowany.
Analiza poznanych możliwości obejmuje:a)analize czasu,jaki upłynie od momentu podjecia decyzji do momentu jego funkcjonowania,b)analize nakładów finansowych,c)analize możliwości dotarcia,dzieki korzystaniu z danego kanalu dyst.do ostatecznego nabywcy i analize poziomu określonego kanalu dyst.
LOGISTYKA:1)procesy zwiazane z przepływem produktow:-przyjmowanie i wydawanie produktow,-realizacja zamówień,-magazynowanie,-transport,-przygotowanie prod.do transportu.2)procesy związane z przepływem informacji:-przyjmowanie zamówień,-zawieranie umow,-obsluga klientow,-kontrola przepływów produktów.
Podstawowe problemy,które są rozwiązywane przy wykorzystaniu logistyki dotyczą:-lokalizacji,wyposażenia i poziomu obsługi w magazynach i punktach sprzedazy,-ilosci magazynow i punktow sprzedazy,ich wielkości oraz specjalizacji,-poziomu i struktury zapasow,jakie musza być utrzymane w magazynach i punktach sprzedaży oraz związanych z tym kosztow,-decyzji w zakresie wyboru środka transportu oraz decyzji w zakresie wyboru podmiotu gospodarczego,który będzie świadczył usługi.
Niezbędne informacje dotyczące prawidłowego zarządzania i koordynacji procesami związanymi z logistyka tow.przeds:-lokalizacja odbiorcow,-wielkosc i czas zamówień składanych przez poszczególnych uczestników kan.dyst.-lokalizacja dostawcow,zakładów prod,składów,magazynow,-koszty transportu(z miejsca zaopatrzenia do miejsc produkcji,z miejsca produkcji do składów czy magazynow,z miejsca składowania do punktów sprzedazy),-firm świadczących usługi transportowe i poziomu oferowanych przez nie usług oraz proponowanych cen,-poziomu zapasów utrzymywanych przez poszczególnych uczestnikow kan.dyst.
Prawidłowe zorganizowanie procesów związanych z logistyka pozwoli na:-szybkie przyjecie i realizacje zamówień,-stworzenie możliwości dostarczania prod.w nagłej potrzebie,-zapewnienie dbałości o jakość prod.w drodze miedzy producentem a konsumentem,-bezzwloczna wymian uszkodzonych prod.i zapewnienie usług serwisowych,-ograniczenie kosztow związanych z transportem i magazynowaniem produktow.
W procesie nabywania usług wyróżniamy 4fazy:1)faza przedsprzedazowa-klient poszukuje inf o wytworcach,poziomie usług,analizuje oferty i wybiera usługę,2)nabywania-klient ustala warunki wykonania uslugi,precyzuje zawartość prod.uslugowego,formuluje zlecenia,niekiedy placi tez za usługę.3)świadczenia i konsumowania-obejmuje wykonanie usługi,ocene jakości wykonania zlecenia,rozliczenia i zapłatę należności.4)posprzedazowa-klient formułuje opinie o jakości usług.
Kanal dystrybucji usług-tworza instytucje i osoby wykorzystywane przez firme uslugowa w celu udostępniania jej prod.finalnym konsumentom.
Zadania kanałów dyst.uslug:-zapewnienie klientom wygodnego dostępu do placówek (miejsc)świadczenia usług lub sprzedaży usług,-prezentacja oferty firmy,udzielanie inf.o usługach,doradztwo,-przyjmowanie i przekazywanie wpłat za sprzedane usługi,-prowadzenie działalności promocyjnej,-zalatwianie skarg i zażaleń.
Dystrybucja bezposrednia(wytworca usług-uslugodawca):1)d.stacjonarna:-siedziba firmy,-oddzialy firmy,-placowki świadczenia usług,-wlasne placowki sprzedazy usług,-automat sprzedazowy.2)d.niestacjonarna:-siedziba klienta,-miejsce wskazane przez klienta,-ruchome punkty sprzedazy,-ruchome punkty świadczenia usług.
Formy dystrybucji bezpośredniej:1)dyst.oparta na bezpośrednich osobistych kontaktach pracownikow firmy usługowej z klientami(sprzedaż osobista).2)dyst.oparta na pozyskiwaniu zamówień przez:-przesylki indywidualne adresowane do klienta,-telemarketing,-srodki masowej komunikacji(TV,radio,prasa,Internet).
Czynniki wpływające na wybor kan.dyst.:-cechy usługi,-wielkosc i cechy rynku docelowego,-uwarunkowania organizacyjo-prawne,-mozliwosci finansowe przeds.dokonujacego wyboru kanału.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karolina
mgr inż. Rolnik
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pon 19:50, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Wykład 6
Zarządzanie zapasami
Zapasy(rzeczowe aktywa obrotowe):
- materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby
- wytworzone lub przetworzone przez jednostkę wyroby gotowe zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji
- towary nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Klasyfikacja zapasów:
*materiały:
-podstawowe
-pomocnicze
-paliwo
-części zapasowe
-opakowania
-odpadki poprodukcyjne
*towary
*produkty gotowe
*półprodukty i produkty w toku(produkcja niezakończona).
Podział zapasów ze względu na sposób pozyskiwania:
-nabywane(materiały, towary)
-wytwarzane (produkty gotowe).
Zapasy to niezagospodarowane dobra rzeczowe utrzymywane przez przedsiębiorstwo celem zużycia w przyszłości.
Klasyfikacja zapasów:
Metody sterowania zapasami:
1. przepływowa klasyfikacja zapasów:
- sfera przedprodukcyjna (zaopatrzenie): zapasy surowców, materiałów, półwyrobów i elementy normalnie nabywane w handlu;
- sfera produkcji: zapasy produkcji w toku;
- sfera poprodukcyjna (dystrybucji): zapasy wyrobów gotowych jak również częsci zamiennych.
2. funkcjonalna klasyfikacja zapasów: zapasy: cykliczne, w tranzycie (w procesie), bezpieczeństwa, sezonowe (antypacyjne), promocyjne, ryzyka, zbędne.
Pojęcia:
Cykl dostaw- odstęp czasu między kolejnymi dostawcami.
Partia dostaw-wielkość jednorazowej dostawy mierzona w jednostkach naturalnych bądź wartościowym.
Zapas minimalny- poziom zapasu niezbędny do likwidacji skutków pochyleń w cyklu dostawy, partii dostawy oraz w rytmie zużycia.
Zapas maksymalny- poziom zapasu występującego w momencie nadejścia kolejnej dostawy.
Dwie grupy sterowania zapasami: w warunkach deterministycznych; w warunkach niepewności
Tworzenie zapasów w przedsiębiorstwie handlowym oznacza celowe nabywanie i przechowywanie towarów niezbędnych do utrzymania ciągłości sprzedaży.
Zapasem określa się więc zasób towarów, znajdujący się w przedsiębiorstwie i stanowiący podstawę prowadzenia działalności handlowej.
Gospodarowanie zapasami-ogół decyzji związanych z gromadzeniem, przechowywaniem i przygotowaniem do sprzedaży zasobów towarowych składa się na gospodarkę zapasami.
Zarządzanie zapasami występuje gdy znane są:
-cele dla których się tworzy zapasy
-proporcje zapasów w stosunku do sprzedaży
-koszty gromadzenia i przechowywania
-gdy są podejmowane działania zmierzające do skracania czasów angażowania środkami finansowymi.
Z punktu widzenia miejsca występowania zapasów wyróżnia się:
-zapasy w punkcie sprzedaży detalicznej
-magazynach handlu hurtowego
-magazynach producentów.
Z punktu widzenia przeznaczenia zapasów:
-bieżące-obrotowe
-sezonowe-zasp. popytu
-rezerwowe-tworzone na wypadek nieoczekiwanych zmian w popycie.
Z punktu widzenia wielkości zapasów:
-minimalne
-maksymalne
-optymalne.
Przyczyny utrzymywania zapasów:
1. zapewnienie dost. dóbr w momencie występowania popytu
2. neutralizowanie zmian popytu i produkcji
3. tworzenie buforów w procesie produkcji
4. uzyskiwanie upustów cenowych
5. zapobieganie ujemnym skutkom wynikającym z określonych wahań zużycia lub popytu
6. stosowana technologia produkcji wymagająca sezonowania surowców
7. przeciwdziałania stratom wynikającym z inflacji lub oczekiwanego deficytu na rynku.
Cele zarządzania zapasami:
-zapewnienie wymaganego poziomu obsługi klienta wewn. i zewn.
-monitorowanie bieżącego i przyszłego zapotrzebowania na wszystkie dobra konieczne dla uniknięcia nadwyżek oraz wąskich gardeł w procesie produkcji
-minimalizowanie kosztów przez umniejszanie różnorodności zapasów
-rozwiązywanie problemów decyzyjnych w sferze zarządzania zapasami wiąże się z wiedzą na temat kosztów.
Przykłady kosztów nieuzasadnionych:
-zbyt wysoki poziom bezpieczeństwa zapasów
-zapasy nadmierne o słabej rotacji
-koszty braków materialnych produktów o wysokiej rotacji
-nadmierne koszty przetwarzania danych.
Z punktu widzenia celu gromadzenia zapasów dzielimy:
-podstawowe
-pomocnicze
-paliwa
-odpady użyteczne.
Ze względu na stopień przydatności zapasy dzielimy na:
-prawidłowe
-nieprawidłowe
-zbędne.
Zapasy produkcyjne: przedmioty pracy niezbędne do wykonania produktu finalnego wyróżnia się:
-materiałowe
-produkcji niezakończonej.
Funkcje zapasów:
*w przypadku zapasów materiałów
-ułatwiają planowanie produkcji
-zmniejszają ryzyko związane ze zmianami cen materiałów
-chronią przed ryzykiem braku podaży materiałów
-umożliwiają prowadzenie polityki uzyskiwania rabatu za jednorazowy zakup
*w przypadku zap. produkcji w toku
-zapewniają płynność produkcji
*w przypadku zapasów wyrobów gotowych
-zmniejszają ryzyko braku możliwości sprzedaży przy wahaniach popytu
-stabilizują produkcję, zmniejszając koszty spowodowane zmianą rodzaju produkowanego dobra.
Wykład 7
Koszty zapasów
I. Koszty utrzymania zapasów
a) zmieniające się wprost proporcjonalnie do wielkości zapasów
- koszty magazynowania
- ubezpieczenia
-koszty finansowania zapasów
b) zmieniające się w stosunku do średniego okresu magazynowania
- zepsucia zapasów
- starzenia
II. Koszty zamawiania
-koszt dostawy, rozładunku
- opłaty pocztowe, telefoniczne
III. Koszty braku zapasów
- utrata zysku na sprzedaży, trwała utrata klientów
- koszty związane z koniecznością natychmiastowego zakupu
- dodatkowe koszty spowodowane zatrzymaniem procesu produkcji
Aby obliczyć koszty zapasów niezbędne są WSKAŹNIKI dotyczące wartości lub wilkości zapasów:
• ilościowy wskaźnik struktury zapasów
• wartościowy wskaźnik struktury zapasów
• wskaźnik dynamiki zapasów
• wskaźnik obrotu zapasami materiałowymi
• wskaźnik obrotu zapasami materiałowo-bazowymi
• wskaźnik zapasochłonności
• wskaźnik przyrostu zapasów materiałów
• wskaźnik poziomu kosztów utrzymania zapasów
Czynniki kształtujące poziom i strukturę zapasów:
• wielkość, dynamika, struktura asortymentowa sprzedaży
• organizacja dostaw
• zasoby finansowe firmy
• cechy towarów i stopień ich przystosowania do ostatecznej sprzedaży
• warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa (lokalizacja sklepów, powierzchnia magazynowa)
• rodzaj umownych powiązań z dostawcami towarów
Wyznaczniki zapasów:
• typ jednostki handlowej oraz wielkość i struktura asortymentowa
• możliwość i sposoby finansowania zapasów
Narzędzia zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie:
• normy zapasów
• limitowanie zakupów materiałów
• kontrola zamówień z punktu widzenia wielkości zapasów
• system alarmowy o stanie zapasów w magazynie
• plan kredytowania środków obrotowych
• przegląd zapasów w celu ujawnienia zapasów nieprawidłowych
Podejścia do kształtowania poziomu zapasów:
I. postuluje minimalizację zapasów, czyli przechowywanie takiego ich poziomu jaki jest niezbędny dla bieżącej działalności
II. zwraca uwagę na fakt, że przedsiębiorstwo działając w warunkach niepewności oraz niemożności bezbłędnego przewidywania powinno utrzymać odpowiednio wysoki poziom zapasów
Strategie zarządzania zapasami:
• strategia w ramach ustalonych standardów
• strategia elastycznej równowagi
• strategia uwzględniająca sezonowość sprzedaży
• strategia asekuracyjna
• strategia interaktywna
Strategie najbardziej rozpowszechnione:
• Just in time = dokładnie na czas
• Quic Response= Szybka reakcja -typowa dla relacji producent- detalista
• ECR= efektywna reakcja na zachowania klienta- to rozwinięcie koncepcji QR
• VMI= zarządzanie zapasami przez dostawcę- tu dostawca jest odpowiedzialny za utrzymanie właściwego poziomu zapasów u odbiorcy
• CMI= wspólne zarządzanie zapasami- dostawca i odbiorca wspólnie prowadza działania ukierunkowane na redukcje poziomu zapasów
• CPFR= wspólne planowanie, programowanie i odnawianie zapasów- to koncepcja na bazie ECR; polega na wspólnym planowaniu, prognozowaniu i odnawianiu zapasów przez dostawcę i odbiorcę towaru
• Outsourcing= zlecenie usług na zewnątrz- przekazanie części zadań na podwykonawców np. transportu, pakowania, montażu, magazynowania
Grupy metod:
• Metoda planowania potrzeb materiałowych
• Metoda klasyfikacji materiałów i zapasów
• Metoda sterowania zapasami
• Metoda oceny dostawców i wyboru dostawców
Metody określania zapotrzebowania:
• deterministyczne: metody analityczne
• stochastyczne: analiza regresji
• subiektywne szacowanie: szacowanie intuicyjne i analogowe
Na wybór metody ma wpływ:
• dostępność danych o popycie z przeszłości
• pożądany stopień dokładności
• długość horyzontu prognozowania
• analiza kosztów i korzyści prognoz dla firmy
• czas dostępny na opracowanie prognoz
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Karolina dnia Pon 19:58, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|